Tarinoita

Tällä sivulla kerrotaan paikallisten 4H-jäsenten tarinoita siitä miten he päätyivät osaksi 4H-toimintaa.

Tuomas Kervinen, 4H-yrittäjä

Olen 16-vuotias haminalainen nuori ja tällä hetkellä käyn Pappilansalmen koulun yhdeksättä luokkaa. 4H-yritykseni on nimeltään Tos-pihapavelut ja se tarjoaa asiakkaille laajoja piha- ja vihertöitä.

Minulle 4H-yrittäjyys osui sopivaksi vaihtohdoksi, sillä olen aina ollut kiinnostunut yrittäjyydestä ja itselleni työskentelystä. Valitsin 4H-yhdistyksen lähteä toteuttamaan omaa yrittäjyyttä, koska se tarjoaa mahdollisuuksia jo todella nuorille yrittäjille sekä koin sen olevan helpoin ja mutkattomin tapa lähestyä yrittäjyyttä. Ympärillä on laaja ja osaava tukiverkosto yhdistyksen henkilökunnasta.

Yrittäjyys on todella opettavaista ja palkitsevaa. Neljän vuoden aikana olen oppinut paljon taloudesta, markkinoinnista, asiakaspalvelusta sekä viestinnästä. Yrittäjyys kasvattaa myös luonnetta. Yrittäjän täytyy olla valmis ottamaan vastuuta ja riskejä sekä tekemään haastaviakin päätöksiä.

Parasta yrittäjyydessä onkin, kun saa olla itsensä pomo. Voit itse päättää mitä haluat tehdä sekä saat itse määritellä palvelun hinnan ja työajat.

Suosittelen kaikkia lähtemään mukaan 4H-yrittäjäksi, keitä vain yrittäjyys kiinnostaa. Tästä voi tulla tulevaisuudessa jopa ihan oikea ammatti sinulle, jos vain on intoa ja halukkuutta toimia yrittäjänä.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ / ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kirjoitettu 19.4.2021

Siiri Rikkola, kerhonohjaaja

Olen 16-vuotias, kotoisin Suur-Miehikkälästä, mutta opiskelen Haminan lukiossa. Tällä hetkellä ohjaan kolmatta vuotta Suur-Miehikkälässä monitoimikerhoa 6-12-vuotiaille. Kerhossa leikitään, pelataan, askarrellaan ja leivotaan. Kuitenkin askartelu ja leipominen ovat valitettavasti jääneet pois koronan vuoksi.

Innostuin kerhon pitämisestä yläasteella, kun tajusin, että olen vihdoin tarpeeksi vanha siihen. Lisäksi päätös ryhtyä kerhonohjaajaksi oli helppo, sillä kävin itsekin 4H-kerhoa 6-vuotiaasta aina ala-asteen viimeisille luokille asti. Kerhonohjaajan työ oli siis kiinnostanut jo jonkin aikaa. Ensimmäisen vuoden ajan pidin kerhoa hyvän ystäväni kanssa, ja sen jälkeen olen pitänyt kerhoa yksin.

Kerhonohjaajan työ on hyvinkin antoisaa. Siinä oppii uusia taitoja sekä käsittelemään uusia tilanteita ja ottamaan enemmän vastuuta. Niitä taitoja jokainen tarvitsee varmasti myöhemminkin elämässään.

Suosittelen ehdottomasti kaikkia innokkaita hakemaan kerhonohjaajiksi, se antaa hyvää työkokemusta ja pääsee toteuttamaan ideoitaan suunnitellessaan kerhotoimintaa!

Parasta kerhon ohjauksessa on, kun kerholaisista näkee, että he viihtyvät kerhossa ja saa pidettyä hyvän ilmapiirin kasassa.Tietää onnistuneensa työssään, kun toiminta on avointa ja iloista vapaa-ajan viettoa.

Mielestäni 4H perehdyttää meidät uudet kerhonohjaajat toimintaan hyvin monipuolisesti ja selkeästi!

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ / ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kirjoitettu 7.4.2021