HEVOSTAITOMERKIT

Heppakerhoissa voit suorittaa Suomen Ratsastajainliiton mini-tai perushoitomerkin. Merkkisuoritus maksaa 12 euroa, sisältäen merkin ja diplomin. Suorituksen arvioi ratsastuksenohjaaja Ulla-Riitta Peltola ja hevosharrasteohjaaja Marjaana Korhonen. Suoritus joko hyväksytään tai hylätään. Hylkäykseen johtaa lähinnä selkeä osaamattomuus jonkun asian kohdalla. Pienet virheet, jotka kuitenkin näytät hallitsevan, ei haittaa. Hylätyn suorituksen voi suorittaa uudestaan sovittuna aikana samaan hintaan.

Merkin suorittajan tulee olla 4H-yhdistyksen, SRL:n tai Suomen Hippoksen nuorisokerhon jäsen.

MINIMERKKI

On tarkoitettu alle 10-vuotiaille ja sen  tavoitteena on saavuttaa perustiedot ja -taidot hevosen kanssa olemisesta ja hoitamisesta.

• Tallin säännöt.
  • Hevosen harjaaminen ja kavioiden puhdistaminen.
  • Riimun laittaminen hevoselle.
  • Hevosen taluttaminen: liikkeelle lähtö, kääntyminen, pysäyttäminen (avustajan käyttö sallittu).
  • Suitsien ja satulan osien tunnistaminen.

PERUSHOITOMERKKI

Perushoitomerkin tavoitteena on saavuttaa taidot hevosen itsenäiseen hoitamiseen ja varustamiseen ennen ja jälkeen ratsastustunnin.

• Tallikäyttäytyminen.
  • Hevosen hoitaminen.
  • Hevosen sitominen.
  • Hevosen puhdistus.
  • Satulointi ja suitsinta.
  • Suojat.
  • Hevosen taluttaminen.

HOITOMERKKI I

Hoitomerkki I:n tavoitteena on saada tarvitavat tiedot itsenäiseen hevosenhoitamiseen ja toimimiseen mm. hevosenhoitajan tehtävissä. Suorittajan alaikärajaksi suositellaan 10 vuotta.

• Hevosen ruumiinosat.
  • Värit ja merkit.
  • Hevosrodut.
  • Hevosen päivittäinen tarkastus.
  • Hevosen perustarpeet.
  • Hevosen ruokinnan perusteet.
  • Karsinan puhdistaminen jakuivikkeet.
  • Hevosen loimittaminen.
  • Hevosen varusteiden huolto.
  • Hevosen pesu.
  • Perustieto kengityksestä ja kavioiden hoidosta.